Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Duara Travels tarjoaa aitoja elämyksiä kehitysmaissa
Tulosta

Duara Travels tarjoaa aitoja elämyksiä kehitysmaissa

Suomalaisen Duara Travelsin perhemajoituksessa matkailija pääsee tutustumaan aitoon kyläelämään kehitysmaissa. Finnpartnershipin tuella oli liiketoiminnan käynnistämisessä iso merkitys.

Moni kehitysmaihin matkustava turisti haluaisi nähdä eksoottisesta matkakohteesta muutakin kuin suljettuja hotellialueita tai käydä pakollisissa nähtävyyksissä ohjatuilla kiertoajeluilla. Tätä aukkoa paikkaa matkailupalvelu Duara Travels, joka syntyi Annika Järvelinin, Elina Voipion ja Johanna Vierroksen liikeideasta. Kehitysmaissa paljon liikkunut kolmikko löysi toisensa Aalto-yliopiston järjestämässä vastuullisen yrittäjyyden startup-kilpailussa keväällä 2015. Seuraavana syksynä he päättivät perustaa yrityksen ja käynnistää liiketoiminnan. ”Duara Travelsin liikeidea perustuu vastuullisen kotimajoituksen järjestämiseen kehitysmaiden kylissä, joissa ei ole turismia. Haluamme tukea näin taloudellisesti köyhiä yhteisöjä, joilla ei ole juuri muita tulonlähteitä”, yrittäjä Johanna Vierros toteaa.

Finnpartnership auttoi alkuun

Vierros sanoo, että liiketoiminnan aloittaminen ei olisi ollut mahdollista ilman Finnpartnershipin liikekumppanuustukea, jota Duara sai matkustus- ja asiantuntijakuluihin kumppanien identifioinnissa. ”Ensimmäisten majoituskohteiden löytämisessä Finnpartnershipin tuki on ollut aivan korvaamatonta. Sen ansiosta pystyimme käymään läpi 20 kylää Tansaniassa, Sri Lankassa, Indonesiassa ja Vietnamissa”, Vierros sanoo.

Ensimmäisten majoitukseen soveltuvien kylien löytämisessä auttoivat aiemmat kontaktit. Palvelun tason varmistamiseksi duaralaiset halusivat alkuvaiheessa käydä itse jokaisessa kylässä ja tavata turistien majoittamisesta kiinnostuneet perheet ja kylien yhteyshenkilöt. ”Tärkeintä on löytää samanhenkisiä yhteisöjä ja luotettavia yhteyshenkilöitä, jotka hoitavat paikan päällä käytännön järjestelyt. Joskus varaus on mennyt sivu suun, kun kontaktihenkilöön ei ole saatu yhteyttä sähköpostilla tai puhelimella. Sellaista ei saisi tapahtua.”

Kaverisuositukset ratkaisevat

Yrityksen perustamisvaiheessa Duara Travelsissa kartoitettiin myös, millaisia vastaavanlaisia matkailupalveluja maailmalla on jo tarjolla ja mistä potentiaalisia asiakkaita kannattaisi lähteä etsimään. ”Alusta lähtien oli selvää, että meidän kannattaa suunnata toimintamme kansainvälisille markkinoille. Suomi on liian pieni markkina tällaiselle palvelulle”, Johanna Vierros huomauttaa. Tärkein kohdealue Duaralle on Eurooppa, kuten Saksa, Hollanti, Britannia, Ranska ja Pohjoismaat. Asiakkaita on ollut myös muualta Etelä-Amerikkaa myöten.

Matkailualalla kilpailu kuluttajista on äärimmäisen kovaa. Duara Travelsilla ei ole varaa miljoonia maksaviin markkinointikampanjoihin, vaan se tekee itseään tunnetuksi muun muassa sosiaalisen median kautta. ”Uskomme, että palvelun sisältö ratkaisee. Parhainta markkinointia ovat tyytyväiset asiakkaat, jotka suosittelevat meitä kavereilleen. Suositukset madaltavat kynnystä lähteä tällaiselle matkalle, jos vastaavasta ei ole aiempaa kokemusta.”

Matkailurahat kehitysmaiden asukkaille

Duara Travels iskee kiinni voimistuvaan trendiin, jossa yhä useammat haluavat matkustaa kestävällä ja vastuullisella tavalla. Ympäristöä pilaavien turistikeskusten sijaan moni suosii pienimuotoisempaa matkailua, jonka tulovirroista nykyistä suurempi osa menisi kehitysmaiden köyhille. Duaran tarjoamat kolmen päivän majoituspaketit maksavat 120–150 euroa. Isäntäperheelle summasta menee 40 prosenttia, paikalliselle yhteyshenkilölle 10 prosenttia ja kylän kehittämiskassaan 10 prosenttia. Duaran osuus on 30 prosenttia ja rahansiirtokulujen 10 prosenttia.

Duara Travelsilla on ollut tähän mennessä runsas sata asiakasta, mutta tavoitteena on nostaa määrä useisiin tuhansiin. Vierroksen mukaan haasteet ovat samat kuin muissakin vastuullisissa tuotteissa ja palveluissa. Monet niitä peukuttavat, mutta vain harvat niitä lopulta ostavat. ”Joku voi kehua olevansa luomua ostava vegaani, vaikka syökin todellisuudessa kotona pihviä”, Vierros havainnollistaa.




Vieraile myös Duara Travelsin kotisivuilla, FB-sivuilla sekä Instagram-sivuilla.


Julkaistu 11.09.2017