Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Uusi kasvualue löytyi Kiinan kaukolämmöstä
Tulosta

Uusi kasvualue löytyi Kiinan kaukolämmöstä

Pumppuvalmistaja Kolmeks löysi uuden kasvualueen Kiinan kaukolämpöverkkohankkeista ja työllistää maassa jo 420 työntekijää. Finnpartnershipin tuki auttoi uudessa aluevaltauksessa.

Kolmeks Oy on valmistanut koneita ja laitteita Janakkalassa vuodesta 1937 lähtien. Keskipakopumppuihin sekä niihin liittyviin sähkömoottoreihin ja taajuusmuuttajiin erikoistuneen yrityksen liikevaihdosta valtaosa tulee kuitenkin nykyisin Kiinasta. Kolmeksin hallituksen puheenjohtaja Kent Björklund sanoo, että suomalaisyritys lähti alun perin Kiinaan asiakkaidensa pyynnöstä. Asiakaskuntaan kuuluu Koneen ja ABB:n kaltaisia globaaleja yhtiöitä. ”Olimme toimittaneet pumppuja Kiinaan 1990-luvulta lähtien. Vuonna 2003 perustimme maahan oman tytäryhtiön, jonka tuotanto lähti liikkeelle sähkömoottorikomponenteista”, Björklund toteaa. Kolmeksin suurin tuotantolaitos Kiinassa sijaitsee Chuzhoussa, joka sijaitsee 400 kilometriä Shanghaista länteen.

Kasvuvaihde päälle Kiinassa

Muutama vuosi sitten Kolmeks laittoi Kiinassa uuden vaihteen päälle. Yhtiö lähti selvittämään, voisiko suomalaisen pumppuliiketoiminnan kopioida Kiinan markkinoille. Björklund johti operaatiota paikan päällä, sillä pohjatyöt oli tehtävä huolella. ”Prosessi oli pitkä. Tutkimme ensin markkinoita, miten eurooppalaiset tuotteet soveltuvat Kiinan markkinoille ja miten niitä on räätälöitävä paikallisiin tarpeisiin.”

Björklundin mukaan tärkeintä oli määritellä Kolmeksin asema suhteessa kilpailijoihin. ”Kiinassa on 1500 pumppuvalmistajaa, mutta todella laadukkaiden tuotteiden markkinoita hallitsee 5–6 ulkomaista yhtiötä. Meidän oli asemoitava itsemme alusta lähtien tähän ryhmään.” Björklundin mukaan kiinalaiset asiakkaat ovat äärimmäisen kustannustietoisia. Kolmeks ei kuitenkaan kilpaile maassa hinnalla vaan tuotteiden ja palvelujen laadulla. ”Ulkomaisen yrityksen on ymmärrettävä, että Kiinassa valmistettujen tuotteiden on oltava vähintään yhtä hyviä kuin kotimaassa valmistetut tuotteet.”

Finnpartnership antoi lisävauhtia

Kolmeks sai Finnpartnershipin liikekumppanuustukea, kun se suunnitteli toiminnan laajentamista Kiinaan. Tukea yhtiö hyödynsi muun muassa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja toimialan markkinoiden kartoittamiseen. ”Finnpartnershipin tuen ansiosta pystyimme toteuttamaan operaation laajemmin ja nopeammalla aikataululla. Ulkopuolinen rahoittaja toi myös tietynlaista ryhdikkyyttä valmisteluun, kun esimerkiksi markkinoiden analysointi voitiin tehdä huolellisesti.”

Kiinaan laajentaessa huomioitiin myös liikekumppanuustuen kannalta oleelliset kehitysvaikutukset. Selvitystyön yhteydessä yritys päätti investoida ja rakentaa Chuzhouhun 15 000 neliön uudet tuotanto- ja toimistotilat ja rakentamisen yhteydessä on noudatettu viimeisimpiä ympäristö- ja työturvallisuusnormeja. ”Siirsimme myös liiketoimintaan tarvittavan osaamisen Kiinaan, mihin liittyi kiinalaisen henkilökunnan koulutus tuotteiden valmistuksessa, huollossa ja myynnissä.” Kolmeks työllistää Kiinassa tällä hetkellä noin 420 henkeä kahdessa tuotantolaitoksessa ja kolmessa myyntitoimistossa. Björklund sanoo, että henkilökunnan korkea ammattitaito, hyvä työmotivaatio sekä ajanmukaiset työvälineet ovat yrityksen toiminnan lähtökohtia kaikissa toimimaissa. Suomen ja Kiinan ohella yritys toimii Virossa. Hiljattain se avasi toimipisteen myös Intiassa.

Kiina investoi nyt kaukolämpöön

Kent Björklund sanoo, että Kiinassa yksi lupaavimmista kasvualueista ovat kaukolämpöhankkeet. ”Kiinassa on maailman laajin kaukolämpöverkosto, jonka uudistamiseen käytetään tulevan 20 vuoden aikana valtavia rahasummia. Kyse on maailman nopeimmin kasvavista kaukolämpömarkkinoista.” Kiinan kaukolämpöverkosto myös laajenee vauhdilla uusille alueille kiihtyvän kaupungistumisen myötä. Uuden rakentamisessa ja vanhojen verkostojen uudistamisessa haetaan ratkaisuja, jotka tehostavat energian käyttöä ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä. ”Kolmeksin tuotteet sopivat hyvin näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Kiinan on markkina, johon olemme nyt vahvasti asemoitumassa. Kolmeksilla on Kiinassa edessään loistava tulevaisuus”, Björklund arvioi.


Julkaistu 10.01.2017