Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Etelä-Afrikka kiinnostui mobiilista oppimisjärjestelmästä
Tulosta

Etelä-Afrikka kiinnostui mobiilista oppimisjärjestelmästä

Mobiilien oppimisjärjestelmien suosio kasvaa nopeasti eri puolilla maailmaa. Suomalainen Mobiletools pääsi kiinni Etelä-Afrikan kasvumarkkinoihin Finnpartnershipin avustuksella.

Jyväskyläläisessä Mobiletools International Oy:ssä päätettiin käyttää tilaisuus hyväksi, kun yritykselle avautui henkilökohtaisista syistä pari vuotta sitten mahdollisuus lähteä kokeilemaan mobiilien oppimisjärjestelmiensä toimivuutta Etelä-Afrikassa.
”Halusimme katsoa, millaisia mahdollisuuksia maa voi meille tarjota”, Mobiletoolsin toimitusjohtaja Pekka Pirttiaho sanoo.

Kansainvälistyminen oli ollut Mobiletoolsin valinta alusta lähtien. Afrikka ei ollut kuitenkaan suunta, jota toiminnan alkuvaiheessa oli ajateltu.
”Pienelle yritykselle kyse oli merkittävästä investoinnista. Omin voimin olisimme tuskin päässeet kovin ihmeellisiin tuloksiin. Finnpartnershipin tuki antoi mahdollisuuden saada kaikki tehot irti.”
Mobiletools on käyttänyt Finnpartnershipin Liikekumppanuustukea Etelä-Afrikan markkinoiden kartoittamiseen, kumppaneiden hakemiseen ja liiketoimintamallin hiomiseen.
”Tuki on hyvin konkreettista, koska sitä voi käyttää palkka- ja matkakustannuksiin. Nämä ovat suurimmat kustannukset, sillä ainoa tapa edetä on käyttää aikaa paikan päällä.”

Valmennusta kännykän kautta

Mobiletoolsin kehittämän ratkaisun avulla yritykset voivat kouluttaa henkilöstöä ja kerätä palautetta kännykän kautta. Järjestelmä on kätevä erityisesti silloin, kun organisaatiossa ja toimintamallissa tapahtuneet muutokset on jalkautettava nopeasti ja tehokkaasti arkiseen työhön.
Mobiiliratkaisun hyvä puoli on, ettei sen käyttöä ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Etelä-Afrikassakin kännykkä löytyy jo useimpien taskusta.
Mobiilioppimisjärjestelmiä käytetään joko yksin tai täydentämään perinteisillä menetelmillä tehtyä koulutusta. Luennolla tai verkosta omaksuttuja asioita voidaan kerrata ja syventää kännykän avulla.

Yritysasiakkaat kohderyhmä Etelä-Afrikassa

Etelä-Afrikassa suomalaisyritys päätti keskittyä yritysasiakkaisiin. Ensimmäiseksi oli löydettävä oikeat kumppanit. Muutaman kuukauden etsinnän jälkeen yritys solmi ensimmäisen yhteistyösopimuksen.
”Kumppanin asiakaskunta koostuu pääasiassa paikallisista teleoperaattoreista. Ne ovat meille looginen kohderyhmä. Operaattoreiden palveluksessa on paljon liikkuvaa asiantuntijaväkeä, jota on koulutettava. Lisäksi operaattoreilla on vaadittava tekniikka kunnossa. Niillä on myös mielenkiintoa uusiin ratkaisuihin.”

Markkinoiden erityispiirteet huomioitava

Yhteistyö eteläafrikkalaisen kumppanin kanssa ulottuu liiketoiminnan ytimeen asti.
”He toimivat myös tuotekehityksemme tukena, jotta ymmärtäisimme paremmin Afrikan erityisvaatimuksia ja kulttuuria.”
Kulttuuristen erityispiirteiden ja paikallisten liiketoimintamallien ymmärtäminen on Pirttiahon mielestä menestymisen edellytys Afrikassa. Etelä-Afrikassa Mobiletoolsin järjestelmää on käytetty koulutuksen ohella myös markkinoinnissa, kun tietyille asiakasryhmille on järjestetty kilpailuja.
”Asiakkaat ovat vieneet konseptiamme eteenpäin.”
Etelä-Afrikassa suuri tekninen haaste on päätelaitteiden kirjo. Ratkaisu on saatava toimimaan kaikissa kännyköissä, olipa sitten kyse 20 euron peruspuhelimista tai kalliista älypuhelimista.

Rohkea päätös kannatti tehdä

Pirttiaho on tyytyväinen siihen, että päätös Etelä-Afrikkaan lähdöstä uskallettiin aikanaan tehdä. Kehittyvillä markkinoilla liiketoiminnan kehittäminen on kuitenkin vienyt odotettua pidempään.
”Afrikassa pitää tehdä suunnitelmia pitkällä tähtäimellä. Pikavoittoja maanosasta on turha odottaa.
Etelä-Afrikka on meille tärkeä koekenttä, jossa päästään testaamaan nimenomaan kehittyville markkinoille soveltuvia ratkaisuja.”
Pirttiahon mielestä myös muihin Afrikan maihin levittäytyminen on tulevaisuudessa mahdollista. Tällä hetkellä laajentuminen ei ole kuitenkaan ajankohtainen.
”Seuraamme nyt toiminnan etenemistä Etelä-Afrikassa ja katsomme, miten toimintamallia voitaisiin monistaa muihin maihin. Timantti vaatii vielä hiomista.”
Toukokuussa Mobiletoolsista tuli yrityskaupan myötä osa verkkokoulutuspalveluja yrityksille tarjoavaa Prewise Oy:tä. Jatkossa myös Etelä-Afrikassa siirrytään uuden brändin alle.
”Toimintaperiaate pysyy kuitenkin samana”, Pirttiaho toteaa.

www.prewise.fi

www.finnpartnership.fi


Julkaistu 31.10.2011