Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Osaava henkilöstö kilpailuvalttina Mongoliassa
Tulosta

Osaava henkilöstö kilpailuvalttina Mongoliassa

Suomalaisomisteinen Finpack on kouluttanut henkilöstönsä Mongoliassa Finnpartnershipin tuella. Osaaminen on tärkeä kilpailuvaltti maan nopeasti kasvavilla pakkausmarkkinoilla.

Kristec Oy on kirkkonummelainen perheyritys, joka on erikoistunut paperi- ja kartonkituotteiden myyntiin Aasiassa ja itäisessä Euroopassa. Paperitukkurin markkinoihin kuuluvat muun muassa Vietnam, Kirgisia, Georgia, Moldova, Uzbekistan, Kazakstan, Armenia, Kiina ja Venäjä. Mongoliassa yrityksellä on pakkauksia valmistava tytäryhtiö Finpack.”Perustimme maahan paperia ja kartonkia myyvän tytäryhtiön vuonna 1999 yhdessä kumppanin kanssa. Vuonna 2004 ostimme kumppanin ulos yrityksestä ja ryhdyimme tekemään maassa myös erilaisia pakkauksia”, Kristecin hallituksen puheenjohtaja Henrik Jankes kertoo.

Finnpartnership tuki koulutusta

Jankesin mukaan pääkaupunki Ulaanbaatariin perustetun tuotantolaitoksen alku oli ohdakkeinen. Mongoliassa oli mahdotonta löytää työntekijöitä, joiden koulutus tai aiempi työkokemus soveltuisi pakkausten valmistukseen. ”Jouduimme opettamaan kaikki työntekijät kädestä pitäen. Tässä Finnpartnerhipin liikekumppanuustuesta on ollut suurta hyötyä.”

Finpack on saanut Finnpartnershipin tukea henkilökunnan koulutukseen vuosina 2009, 2012 ja 2013. ”Tuen ansiosta pystyimme tuomaan Suomesta asiantuntijoita, jotka toivat Mongoliaan tarvittavaa tietotaitoa ja opastivat työntekijöitä erilaisten pakkaustuotteiden valmistuksessa.” Finpackin työntekijät ovat tehneet myös Suomessa tehdasvierailuja ja päässeet tutustumaan erilaisiin tuotannollisiin ratkaisuihin.

Yritystä johtavat naiset

Hyvä johtaminen on Finpackin liiketoiminnan kulmakivi. Henrik Jankesin poika Joachim vastaa Ulaanbaatarissa tuotantolaitoksen tekniikasta. Yrityksen muu johto on mongolialainen.
”Kaikki esimiestehtävissä toimivat ovat naisia. Miehet ovat hyviä tekemään päätöksiä, mutta naisilta löytyy uutteruutta ja määrätietoisuutta viedä päätökset myös käytäntöön”, Jankes perustelee.

Tehtaan tuoterepertuaari on laaja. Finpack valmistaa muun muassa paperipusseja, kauppakasseja ja pizzalaatikoita pikaravintoloihin. Myös lääkkeiden, kahvin, teen ja tupakan pakkaukset kuuluvat tuotevalikoimaan. Pakkausvalmistuksen ohella Finpack on Mongolian suurin paperitukkuri. Yrityksen asiakaskunta Mongoliassa koostuu pääasiassa pienistä ja keskisuurista yrityksistä. ”Meillä on Mongolian kasvumarkkinoilla vahva markkina-asema”, Jankes arvioi.

Finpackin kovimmat kilpailijat ovat kiinalaiset yritykset. Kiinan lähimmät pakkausvalmistajat ovat kuitenkin yli 1000 kilometrin päässä Hohhotissa Sisä-Mongoliassa. ”Kiinalaiset valmistajat haluavat maksun etukäteen ja suostuvat tekemään vain isoja sarjoja. Me taas pystymme tekemään Mongoliassa pienempiä sarjoja nopeammalla aikataululla.” Jankesin mukaan Finpackin keskeinen kilpailuetu on laatu. Pakkauksissa käytetään aina suomalaista paperia ja kartonkia.

Kansanluonne otettava huomioon

Jankes tuntee Mongolian pitkältä ajalta ja on maan pääkonsuli Suomessa. Hänestä paimentolaiskansan luonteenpiirteet tulevat mongolialaisissa edelleen vahvasti esille. ”Huominen on jo aika kaukana, ylihuomisesta puhumattakaan. Pitkäjänteisen suunnittelun sijaan toiminta on lyhytjänteistä. Tämä on otettava huomioon myös henkilökunnan koulutuksessa ja liiketoiminnan johtamisessa.”

Toisaalta mongolialaiset ovat Jankesin mukaan innokkaita oppimaan uusia asioita.
Mongoliassa toimivan yrityksen on otettava huomioon myös maassa vallitsevat vahvat perhesiteet.
”Kerran eräs työntekijä jäi pois töistä mitään ilmoittamatta. Hän palasi viikon kuluttua ja kertoi, että oli lähtenyt suvun kanssa katsomaan sairasta mummoa Gobin autiomaahan.”

Potentiaalia muillekin yrityksille

Mongolian talous on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia etenkin laajenevan kaivosteollisuuden ansiosta. Tärkein vientimaa on raaka-aineita janoava Kiina. Suomalaisia yrityksiä toimii Mongoliassa toistaiseksi vain kourallinen. Esimerkiksi Outotec on toimittanut maahan kaivosteollisuuden laitteita. Honkarakenne on myynyt Mongoliaan hirsitaloja. Potentiaalia maassa olisi monella toimialalla.” Jankes on perustanut Mongoliaan tuonnin ja viennin edistämistaho Fingaten, joka yhdessä Finpron kanssa tarjoaa palveluitaan Mongolian markkinoista kiinnostuneille suomalaisille yrittäjille.


Julkaistu 08.12.2014