Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Inex kartoittaa Balkanin ja Ukrainan mahdollisuuksia
Tulosta

Inex kartoittaa Balkanin ja Ukrainan mahdollisuuksia

Suomen suurin päivittäistavaroiden hankkija laajentaa tavaranhankintaa uusille alueille Finnpartnershipin tuella.
Inex Partnersin yhteyspäällikkö Ismo Karvinen sanoo, että ajatus lähteä kartoittamaan Länsi-Balkanin ja Ukrainan tavarantoimittajia Finnpartnershipin liikekumppanuustuella sai alkunsa yrityksille järjestetystä esittelytilaisuudesta.

"Esittelin asian Inexissä, ja päätimme jättää hakemuksen Finnpartnershipiin. Erityisesti meitä kiinnostivat vanhan Jugoslavian alue ja Ukraina, joiden markkinoiden kartoittamiseen pyysimme asiantuntija-apua Finprolta", Karvinen selvittää.

"Alueet ovat lähellä läntistä Eurooppaa, mutta Suomessa näitä maita tunnetaan todella huonosti. Halusimme sinne ensimmäisenä ennen kilpailijoitamme", Karvinen jatkaa.

Omamerkkituotteet kiinnostavat eniten

Inex Partners Oy on S-ryhmän hankinta- ja logistiikkayritys, joka hankkii ja jakelee suuren osan S-ryhmän myymälöiden päivittäistavarasta ja tarjoaa lisäksi erikoistavaran logistiikkapalveluita S-ryhmälle. Inexin liikevaihto oli vuonna 2008 lähes kaksi miljardia euroa.

Tavarantoimittajien kartoituksen jälkeen Inex otti yhteyttä potentiaalisiin tavarantoimittajiin ja pyysi näiltä näytteitä valituista tuotteista. Tuotteet analysoitiin Inexin koekeittiössä ja laboratoriossa Espoossa.

"Testeissä kävivät ilmi erilaiset makutottumukset. Esimerkiksi rasvaa ja sokeria käytetään sikäläisissä tuotteissa enemmän kuin meillä. Suklaa taas on tummaa ja kaakaopitoista, kun suomalaiset suosivat enemmän vaaleaa maitosuklaata. Säilötyissä kurkuissa on puolestaan siemeniä, joihin kuluttajat Suomessa eivät ole tottuneet."

Tuottajat uudistavat toimintaansa

Karvinen uskoo kuitenkin vakaasti, että Länsi-Balkanilta ja Ukrainasta löytyy suomalaisiin kauppoihin sopivia tuotteita. Keskusteluja jatketaan niin sanotuissa kausituotteissa, joiden toimitussopimukset tehdään syksyn sadon jälkeen aina seuraavaksi vuodeksi.

"Kurkku-, punajuuri-, herne-, maissi- ja sekavihannessäilykkeet ovat kausituotteista hyviä esimerkkejä."

Karvinen uskoo, että Kroatian, Serbian, Bosnian ja muiden Länsi-Balkanin maiden sekä Ukrainan elintarviketeollisuus vahvistuu tulevina vuosina.

"Ukraina on ollut ja on varmasti myös jatkossa Euroopan vilja-aitta. Balkanin alue taas on vahva eko- ja herkkutuotteissa, esimerkiksi hunajassa ja juustoissa."

"Kaikissa maissa on kova into päällä, ja tuottajat uudistavat toimintaansa. Inex pyrkii omalta osaltaan tukemaan kehitystyötä kertomalla paikallisille toimijoille muun muassa eurooppalaisista standardeista."

Ympäristö- ja yhteiskuntavastuu oltava kunnossa

Tuotteiden tasaisen ja korkean laadun ohella ympäristö- ja yhteiskuntavastuukysymykset ovat keskeisellä sijalla Inexin toiminnassa. Yhtiön laatu- ja ympäristöjärjestelmä perustuu ISO 9001- ja ISO 14001 -standardeihin, ja tavoitteiden toteutumista seurataan järjestelmällisesti.

Myös Inexin tavarantoimittajilta edellytetään, että ne toimivat vastuullisesti ympäristö- ja sosiaalisissa kysymyksissä. Kriteereinä käytetään BSCI:n eli eurooppalaisen sosiaalisen laadunvalvonnan yhteistyöorganisaation sääntöjä. BSCI suorittaa myös tavarantoimittajien auditointeja.

"Jos minimivaatimukset eivät täyty, emme voi jatkaa keskustelua tavarantoimittajan kanssa."

Potentiaaliset tavarantoimittajat täyttävät etukäteen kyselykaavakkeen. Sen jälkeen Inex valitsee yritykset, joita käydään tapaamassa.

"Näin vältämme suurimmat karikot ja menemme vain sellaisten yritysten luokse, joilla on oikeasti mahdollisuuksia tulla Inexin tavarantoimittajaksi."

Karvinen uskoo, että luoduista suhteista Länsi-Balkanin ja Ukrainan tavarantoimittajiin on hyötyä tulevaisuudessa. Inexin verkostoja voivat hyödyntää myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan osuuskaupat, jotka ovat mukana pohjoismaisessa hankintayhteistyössä Coop Tradingissa.

"Opimme koko ajan lisää uusista markkinoista. Toisaalta myös vastapuoli tuntee entistä paremmin meidät. Tämä on tärkeää, sillä alueen tuottajat kohdistavat markkinointinsa Keski-Eurooppaan. Pohjoismaat ovat vieraampia markkina-alueita."

Inex Partners Oy



Julkaistu 12.05.2009