Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Suomalaisyritys auttaa Bolivian tuotteita uusille markkinoille
Tulosta

Suomalaisyritys auttaa Bolivian tuotteita uusille markkinoille

Masajo Oy tuo Boliviasta terveysvaikutteisia luonnontuotteita ja vie maahan osaamista, jonka avulla Etelä-Amerikan maa voi nostaa tuotteidensa jalostusarvoa.

Nurmijärvellä toimiva Masajo Oy on Kuosmasen perheen vuonna 2000 perustama maahantuonti- ja tukkuyritys. Liiketoiminta juontaa juurensa 1990-luvulle, jolloin Kuosmaset asuivat runsaat kuusi vuotta Boliviassa. Tuolloin erityisesti perheen isä Matti E. Kuosmanen tutustui paikallisiin luonnontuotteisiin, niiden ravintoarvoihin sekä terveyttä edistäviin vaikutuksiin. Tästä syntyi ajatus ryhtyä tuomaan tuotteita Suomeen.

Masajon päätuotteita ovat Intiaanisokerin nimellä myytävä täysruokosokeri ja Ruususuola-kristallisuola. Matti E. Kuosmasen lapset vastaavat nyt Masajon kaupallisesta toiminnasta. Toimitusjohtaja Johannes Kuosmasen mukaan alkuvaikeuksien jälkeen yrityksen toiminta on päässyt hyvään vauhtiin. ”Alussa tuntui hyvältä, kun sai myytyä neljän kilon säkin sokeria. Nyt suurin haaste on, että saamme tuotetta riittävästi Boliviasta”, Kuosmanen toteaa.

Finnpartnershipin tuesta paljon hyötyä

Masajo Oy on perustanut Boliviaan tytäryhtiön Masajo Bolivian. Liiketoiminnan kehittämiseen yritys on saanut Finnpartnershipin Liikekumppanuustukea. ”Käytimme tuen kumppanien identifiointiin, hankeselvityksen tekemiseen ja henkilökunnan koulutukseen Boliviassa.” Tietoa Finnpartnershipin rahoitusmahdollisuudesta Kuosmaset saivat, kun he osallistuivat Enterprise Europe Network -verkoston koulutukseen. ”Luotettavan ja laadukkaan kumppaniyrityksen löytäminen ei ole helppoa Bolivian kaltaisessa kehitysmaassa. Finnpartnershipin tuen ansiosta meillä on nyt käsitys, millaisia yrityksiä ja palveluita on meille tarjolla.”

Kuosmanen on tyytyväinen Finnpartnerhipin asiakaspalveluun. ”Apua sai aina, kun oli kysyttävää vähän kimurantimmasta asiasta.” Julkisen rahoituksen hakeminen vaatii yritykseltä aina ylimääräistä työtä. Kuosmasen mukaan Liikekumppanuustuen saaminen ei edellyttänyt uuvuttavaa paperisotaa. ”Aivan pieneen projektiin en kuitenkaan lähtisi tukea hakemaan. Sitä saava yritys on velvollinen suorittamaan hankekustannusten tilintarkastuksen. Tämä tietää ylimääräisiä kustannuksia, mikä syö osan tuen hyödystä.”

Finnpartnershipin ohjeiden mukaan Liikekumppanuustuesta tuettavien hankekustannusten tulee olla auktorisoidun tilintarkastajan tarkastamia. Hankkeessa syntyneiden kustannusten todentamiseksi hakijan tulee toimittaa maksatuspyyntövaiheessa tilintarkastajan täyttämä ja allekirjoittama tarkistuslista, joka löytyy Finnpartnershipin kotisivuilta.

Tiivis suhde paikalliseen valmistajaan

Suomalaisyritys ostaa sokerin bolivialaiselta valmistajalta. Suhde paikalliseen yritykseen on läheinen, sillä Masajo on ollut tiiviisti mukana kehittämässä tuotantomenetelmiä. ”Kyse ei ole pelkästä ostajan ja myyjän suhteesta vaan paljon vahvemmasta siteestä. Yhdessä olemme vieneet asiaa eteenpäin esimerkiksi kehittämällä laitteen, jolla sokeria pystytään valmistamaan tehokkaasti. Tänä vuonna olemme saaneet riittävästi Intiaanisokeria”, Kuosmanen kertoo.

Sokeri pakataan Suomessa pienempiin myyntipakkauksiin. Kuosmasen mukaan tavoitteena on, että jossakin vaiheessa myös tämä työvaihe tehtäisiin Boliviassa. ”Näin sinne jäisi enemmän rahaa. Kehitysmaa saa itsensä jaloilleen vasta sitten, kun se pystyy tekemään lopputuotteita. Ruususuolassa pakkaus myyntipakkauksiin tapahtuu jo Boliviassa.”

Sokerintuotanto merkittävä työllistäjä

Masajon myymä täysruokosokeri valmistetaan sokeriruo'on mehusta, joka kuivataan ja jauhetaan.
Valmistustavan ansiosta sokeriruo´on sisältämät vitamiinit ja kivennäisaineet säilyvät paremmin kuin prosessoiduissa sokerituotteissa. Intiaanisokerin valmistuksen kehittämisessä on ollut tärkeä rooli japanilaisella osaamisella. Täysruokosokeria ja sen terveysvaikutuksia on tutkittu Japanissa etenkin Okinawan yliopistossa.

Sokeriruoko kasvaa Boliviassa maan itäosissa erityisesti Santa Cruzin kaupungin ympäristössä. Täysruokosokerin valmistukseen tarvittava raaka-aine hankitaan pieniltä perheviljelmiltä. ”Sokeriruo´on kasvattaminen ja jatkojalostus ovat merkittäviä työllistäjiä köyhässä maassa.”

Byrokratia jarruttaa kaupankäyntiä

Kuosmasen mielestä Bolivialla olisi hyvät mahdollisuudet hyödyntää nykyistä paremmin paikallisia raaka-aineita ja jalostaa niistä vientimarkkinoilla menestyviä tuotteita. ”Pyrimme omalta osaltamme edistämään asiaa käymällä keskustelua poliittisten päättäjien ja viranomaisten kanssa, jotta liiketoimintaa ja kauppaa hidastavia esteitä saataisiin purettua.”

Tällä hetkellä ajankohtainen keskustelunaihe ovat muun muassa pakkausten tuotemerkinnät. Kuosmanen toivoo, että elintarviketurvallisuudesta vastaavat viranomaiset helpottaisivat tähän liittyviä monimutkaisia säännöksiä. ”Tuotemerkintöjen vieminen lähemmäs kansainvälisiä käytäntöjä helpottaisi tuotteiden valmistamista lopputuotteiksi Boliviassa”, Kuosmanen perustelee. Myös kristallisuolan valmistukseen ja myyntiin liittyy paljon byrokratiaa. Tuote vaatii viranomaisluvat sekä elintarvike- että kaivannaistuotteita valvovilta viranomaisilta.

”Paperisota on hirveää koko ajan. Jos joku valittaa Suomen byrokratiasta, kannattaa mennä Boliviaan ja huomata, että Suomi on erittäin helppo maa tehdä liiketoimintaa.” Kuosmasen mukaan moni maahantuoja ostaa tuotteet mieluummin suuremmissa erissä ja pakkaa tuotteet itse omassa maassaan. ”Se vähentää huomattavasti byrokratiaan liittyvää stressiä. Samalla unohtuu kuitenkin kehitysmaan näkökulma.”

Tähtäimessä uusia vientikohteita

Masajon tuotteilla on Suomessa kattava jälleenmyyntiverkosto, jossa on mukana muun muassa luontaistuotekauppoja, kehitysmaakauppoja, yksittäisiä terapeutteja ja K-Citymarketin kaltaisia isoja päivittäistavarakauppoja. Suomen ohella Masajon tuotteita on myyty Virossa jo useita vuosia. Yritys on aloittanut hiljattain viennin myös Ruotsiin. Intiaanisokerin ja Ruususuolan ohella Masajo myy myös Jaksamisleipä-proteiinileipää, jonka valmistaja on unkarilainen yhteistyöyritys. ”Ajatuksemme on kehittää jatkossa lisää uusia valmistuotteita. Myös tuotteiden myynnin laajentaminen muualle Eurooppaan kiinnostaa.”


Julkaistu 22.08.2014