Etusivu » Finnpartnership » Success stories » Reilun kaupan kestovaipat tulevat Perusta
Tulosta

Reilun kaupan kestovaipat tulevat Perusta

Ympäristöystävällisten kestovaippojen suosio kasvaa Suomessa. Myyntiin on nyt tulossa myös Reilun kaupan vaihtoehto, kun East 25 Oy aloittaa kestovaippojen tuonnin Perusta.
Liikeidea Reilun kaupan kriteerit täyttävien kestovaippojen valmistuksen ja tuonnin aloittamisesta lähti liikkeelle Finnpartnershipin ja Reilun kaupan edistämisyhdistyksen järjestämästä tiedotustilaisuudesta, East 25 Oy:n Pirjo Kinnunen kertoo.

"Aluksi oli löydettävä oikea yhteistyökumppani. Yhteys perulaisiin tuottajiin saatiin Reilun kaupan kansainvälisten verkostojen kautta."

Finnpartnershipin liikekumppanuustuen turvin Pirjo Kinnunen lähti Peruun kartoittamaan tilannetta. Puuvillan kasvattajien lisäksi oli löydettävä kumppani, jonka kanssa raaka-aine voidaan valmistaa valmiiksi tuotteeksi.

Kumppani tuntee Perun perusteellisesti

Yhteistyökumppani löytyi Peru Naturtex -yhtiöstä, joka on luomu- ja Reilun kaupan puuvillan tuotantoon erikoistunut yritys. Yhtiön perustaja on pitkään Perussa asunut amerikkalainen antropologi ja arkeologi James M. Vreeland.

"Ilman Peru Naturtexin kaltaista kumppania olisimme tuskin päässeet alkuun. Yrityksellä on vaadittava osaaminen ja erinomaiset suhteet tuottajista ompelimoihin."

Peru Naturtex vastaa Perussa kestovaippojen valmistuksesta ja toimittaa ne Eurooppaan. Kinnusen mukaan heti alkuvaiheessa oli tärkeää selvittää sopimusasiat kuntoon. Lainopillista apua on tarvittu muun muassa yhtiöiden välisten yhteistyösopimusten laatimiseen.

Kestovaippojen suosio kasvaa

Liikeidean vieminen käytäntöön vei noin kaksi vuotta. Ensimmäiset myyntiin tulevat Reilun kaupan kestovaipat saapuvat Suomeen toukokuussa 2008.

Markkinoinnissa on tarkoitus käyttää hyväksi internetiä ja Reilun kaupan kanavia. Tavoitteena on myös saada tuote suurempien kauppojen hyllyille. "Kun tuote on valmis ja hyväksi havaittu, on aika lähestyä keskusliikkeitä", Kinnunen sanoo. Hän uskoo, että kysyntää riittää. Kestovaippoja valmistetaan paljon itse kotona, mutta teollisesti valmistettuja tuotteita markkinoilla on vähän.

"Aloitamme markkinoinnin Suomessa. Tavoitteena ovat kuitenkin suuremmat markkinat ja toiminnan laajentaminen muualle Eurooppaan." East 25 Oy:llä on aiempaa kokemusta muun muassa viennistä Baltian markkinoille, sillä yritys on toiminut useiden vuosien ajan Reilun kaupan viinien maahantuojana ja markkinoijana Suomessa ja lähialueilla.

Ympäristötietoisuus lisää kysyntää

Juuri nyt kestovaippojen suosiota kasvattaa kuluttajien ympäristötietoisuuden lisääntyminen. Kestovaippayhdistys ry arvioi, että lapsi käyttää noin 5000 kertakäyttövaippaa vaippakautensa eli noin 30 kuukauden aikana.

Jätettä tästä syntyy noin 1500 kiloa. Lapsiperheen tuottamasta jätteestä jopa puolet voi olla vaippajätettä. Kestovaippayhdistyksen mukaan yksistään pääkaupunkiseudulla vaippajätettä tulee vuodessa noin 5200 tonnia.

Kestovaipan suosiota lisäävät myös taloudelliset syyt. Kaupan hyllyllä kalliimmat kestovaipat tulevat jokapäiväisessä käytössä kertakäyttöisiä edullisemmiksi jo yhdellä lapsella, mutta etenkin useamman lapsen käyttämänä.

"Kestovaipat ovat ekologinen vaihtoehto ja kestävät lapsen vaippaiän. Ne voidaan myydä vielä eteenpäin kirpputorilla."

Raaka-aineen riittävyys suurin haaste

Reilun kaupan kestovaipat on valmistettu rekisteröidystä Pakucho-luomupuuvillasta, joten ne eivät ärsytä vauvan herkkää ihoa. Luomussa East 25 aikoo pysyä jatkossakin, vaikka raaka-aineen hankinta voikin olla haasteellista vaippatuotannon kasvaessa.

Perussa Reilun kaupan kriteerit täyttävää luomupuuvillaa valmistaa yksi osuuskunta, jonka raaka-aine kerätään pieniltä perheviljelmiltä eri puolilta Perua.

"Yhdessä maassa vuotuiset satovaihtelut voivat sääoloista riippuen olla huomattavia. Todennäköisesti jatkossa etsimme suhteita tuottajiin myös muualta, muun muassa Afrikasta", Kinnunen pohtii.

Unimix -kestovaippa
Peru Naturtex Partners


Julkaistu 21.05.2008